Sportklimmen

Sportklimmen kan je in één van de vele klimzalen die Vlaanderen rijk is en heeft de laatste jaren veel aan populariteit gewonnen. Het doel is om met specifieke klimtechnieken een route te klimmen, waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen boulderen en lengteklimmen. Bij boulderen klim je kortere, lagere routes met enkele dikke matten als beveiliging, terwijl een lengteklimmer zo hoog mogelijk wil klimmen, gezekerd door een touw.

Er breekt tevens een nieuw tijdperk aan voor de klimsport: sportklimmen gaat naar de Olympische Spelen in Tokyo in 2020! Op 3 augustus 2016 besliste het Internationaal Olympisch Comité dat sportklimmen naast baseball, karate, surfen en skateboarden deel uitmaakt van de spelen in Japan. “De toelating tot de spelen is een belangrijke erkenning voor de klimsport,” zegt Arthur Ceuleers, voorzitter van de Klim- en Bergsportfederatie.

In België zijn er op heden verschillende nationale wedstrijden zowel in lead (lengteklimmen) als boulder. Ook internationaal kan België meetellen in het sportklimmen met enkele toppers als Anak Verhoeven, Chloé Caulier en veel opkomend talent. De concentratie van wedstrijden en topklimmers is echter vooral in Antwerpen en Brussel te vinden, maar ook in Wallonië zijn er verschillende sterke klimmers.

West-Vlaanderen is tot op heden een beetje een uithoek voor het sportklimmen gebleven. Maar ook hier zien we een sterke groei en veel potentieel. Vandaar het initiatief om een eigen West-Vlaamse Beker (lengteklimmen) te organiseren. Dit initiatief is tevens een uniek feit dat nog in geen enkele provincie bestaat en wordt volledig gesteund door de Klim en bergsportfederatie. De bedoeling is uiteraard om dit jaarlijks te organiseren.