Sportklimmen
Sportklimmen kan je in één van de vele klimzalen die Vlaanderen rijk is en heeft de laatste jaren veel aan populariteit gewonnen. Het doel is om met specifieke klimtechnieken een route te klimmen, waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen boulderen en lengteklimmen. Bij boulderen klim je kortere, lagere routes met enkele dikke matten als beveiliging, terwijl een lengteklimmer zo hoog mogelijk wil klimmen, gezekerd door een touw.

Er breekt tevens een nieuw tijdperk aan voor de klimsport: sportklimmen gaat naar de Olympische Spelen in Tokyo in 2020! Op 3 augustus 2016 besliste het Internationaal Olympisch Comité dat sportklimmen naast baseball, karate, surfen en skateboarden deel uitmaakt van de spelen in Japan. “De toelating tot de spelen is een belangrijke erkenning voor de klimsport,” zegt Arthur Ceuleers, voorzitter van de Klim- en Bergsportfederatie.

In België zijn er op heden verschillende nationale wedstrijden zowel in lead (lengteklimmen) als boulder. Ook internationaal kan België meetellen in het sportklimmen met enkele toppers als Anak Verhoeven, Chloé Caulier en veel opkomend talent. De concentratie van wedstrijden en topklimmers is echter vooral in Antwerpen en Brussel te vinden, maar ook in Wallonië zijn er verschillende sterke klimmers.

West-Vlaanderen is tot op heden een beetje een uithoek voor het sportklimmen gebleven. Maar ook hier zien we een sterke groei en veel potentieel. Vandaar het initiatief om een eigen West-Vlaamse Beker (lengteklimmen) te organiseren. Dit initiatief is tevens een uniek feit dat nog in geen enkele provincie bestaat en wordt volledig gesteund door de Klim en bergsportfederatie. De bedoeling is uiteraard om dit jaarlijks te organiseren.
Organisatie
De organisatie ligt bij twee West-Vlaamse sportclubs die actief bezig zijn met sportklimmen: Blueberry Club (Kortrijk) en de West-Vlaamse Bergsport vereniging (West-Vlaanderen).
Format
De Beker wedstrijd bestaat uit twee manches die doorgaan in twee klimzalen in West-Vlaanderen (Brugge en Kortrijk).

Tijdens elke manche zal er een podium zijn voor de beste klimmers. Na de finale in Kortrijk, kennen we dan de beste sportklimmer van West-Vlaanderen.

De Beker wedstrijd wordt passend afgesloten met een geweldig feest.
Wanneer
De eerste manche vindt plaats op zaterdag 28/10/2017 in Brugge (sportcentrum Julien Saelens) en de finale op 18/11/2017 in Kortrijk (klimzaal Blueberry Hill Adventure).
Voor wie
De wedstrijd staat open voor iedereen! Let wel: enkel een West-Vlaming (domicilie in West- Vlaanderen) kan de beker winnen. Je moet niet noodzakelijk lid zijn van de klim en bergsportfederatie. De wedstrijd is zowel voor de jeugd (vanaf 8 jaar, geboortejaar 2011), senioren en veteranen. Er is een competitief en recreatief circuit voorzien.

We voorzien 5 categorieën, telkens mannen en vrouwen :
  • Jeugd: ouder dan 8 jaar en jonger dan 12 jaar (inclusief 12 jaar)
  • Jongeren: ouder dan 12 jaar en jonger dan 18 jaar (inclusief 18 jaar)
  • Volwassenen: ouder dan 18 jaar en jonger dan 40 jaar (inclusief 40 jaar)
  • Veteranen: ouder dan 40 jaar
  • Recreanten: geen leeftijdsgrenzen
Zo willen we een breed publiek bereiken en iedereen de kans geven om op zijn niveau wedstrijd ervaring op te doen.
Decathlon
BBH adventure