Reglement

Reglement 2022; let op, dit kan nog aangepast worden. Ook heeft de jury op elk moment het recht aanpassingen of verduidelijkingen aan te brengen (zelfs tijdens de wedstrijden)

1 Algemeen

De West Vlaamse Beker sportklimmen is een bekercompetitie. Dit wil zeggen dat de competitie uit 3 wedstrijden bestaat en de eind ranking bepaald wordt aan de hand van de resultaten uit de 3 wedstrijden.
De 3 wedstrijden zijn de volgende:

• Zaterdag 15/10/2022 Bouldermanche in Black Box Boulder
  • Zaterdag 05/11/2022 Lengtemanche (top-rope) in Sport Vlaanderen Brugge
  • Zaterdag 26/11/2021 Lengtemanche (top-rope) in Blueberry-Hill

2 Deelnamevoorwaarden

Om deel te nemen moet men minstens 8 jaar zijn (op 01/08/2022) en moet men als Belg zijn.Let wel: enkel deelnemers gedomicilieerd in West-Vlaanderen kunnen de beker van West-Vlaanderen winnen.
Elke deelnemer schrijft zich in in de voor hem/haar relevante categorie. (Zie onderdeel categorieën) Indien een deelnemer zich in een te lage categorie inschrijft, kan de jury beslissen om deze deelnemer in een hogere categorie te plaatsen, of hem/haar te diskwalificeren.

Daarnaast kunnen klimmers die meedoen in het nationaal competitie-circuit een "wildcard" aanvragen voor een "hogere" categorie. Hierbij blijvens ze wel bij hun geslachts categorie. dit wil zeggen dat:

• klimmers uit de jeugdcategorie een wildcard kunnen aanvragen voor de jongeren of de volwassenen
  • klimmers uit de jongeren categorie een wildcard kunnen aanvragen voor de volwassenen
  • klimmers uit de veteranen categorie een wildcard kunnen aanvragen voor de volwassenen
Wildcards dienen aangevraagd te worden per mail naar ivo.ver.eecke@gmail.com

3 Categoriën

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen volgende 4 categorieën (leeftijd op 01/08/2022):

• Jeugd: ouder dan 8 jaar en jonger dan 12 jaar (inclusief 12 jaar)
  • Jongeren: ouder dan 12 jaar en jonger dan 16 jaar (inclusief 16 jaar)
  • Volwassenen: ouder dan 16 jaar en jonger dan 40 jaar (inclusief 40 jaar)
  • Veteranen: ouder dan 40 jaar
Per categorie is er een apart klassement voor dames en heren.

4 Wedstrijden

De Bouldermanche, die doorgaat in Black Box Boulder op 15/10/22, zal verlopen volgens een 1000-punten systeem.
De Jeugd en jongeren klimmen in de voormiddag, van 10u tot 13u. De volwassenen klimmen in de namiddag van 14u tot 17u.
De jeugd en jongeren klimmen 30 boulders volgens het 1000-punten systeem, waarbij de 5 moeilijkste routes gejureerd zullen worden.
Voor de Volwassenen en veteranen, zijn er eveneens 30 boulders volgens het 1000-punten systeem. Deze zullen echter dienen als kwalificatie voor een finale met 5 boulders. Voor de finale worden maximaal 6 deelnemers geselecteerd.
Zowel voor de voormiddag, als de namiddag kunnen maximaal 60 deelnemers deelnemen.

Voor de Lengte-manches, die doorgaan in Sport Vlaanderen Brugge op 05/11/2022 en in Blueberry-Hill op 26/11/2022, zal er gewerkt worden met 5 kwalificatieroutes. De beste klimmers plaatsen zich voor de finale.
Voor zowel selecties als finale wordt er top-rope geklommen.
Over alle categoriën heen kunnen we 100 deelnemers toelaten voor deze manche.

5 Eindklassement

Enkel West-Vlamingen (domicillie in West-Vlaanderen) komen in aanmerking om opgenomen te worden in het eindklassement. Enkel zij maken dus kans op een beker en de bijhorende prijs.
Deelnemers met een wild-card kunnen de beker niet winnen.
Het eindklassement wordt per categorie opgemaakt. Dit klassement wordt bepaald door de ranking van de bouldermanche en de beste lengtemanche per klimmer op te tellen. Vervolgens worden de resultaten van klein naar groot gerangschikt om het klassement te bepalen. Indien een klimmer aan een wedstrijd niet heeft deelgenomen, dan krijgt hij/zij voor die wedstrijd de laatste plaats.
In geval van gelijk-stand, wordt het resultaat van de 2de lengtemanche in rekening gebracht.
Een klimmer die dus alle wedstrijden wint, krijgt voor het eindklassement 1+1=2.
Bij een mogelijke gelijk-stand in het eindklassement, voor de eerste plaats, kan er tijdens de laatste wedstrijd een super-finale gehouden worden om deze te vermijden. Is er na deze super-finale nog steeds een gelijk-stand, dan is er sprake van een gedeelde eerste plaats.